آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک

1- اتومبیل اتوماتیک دارای ۲ پدال ( گاز و ترمز ) می باشد که برای استفاد ه از این دو پدال فقط از پای راست استفاده نموده و از پا ی چپ به هیچ وجه استفاده نگردد.
2- اتومبیل دنده اتوماتیک  درقسمت کنسول و محل صفحه دسته دنده دارای علامت هایی با حروف  (P – پارک) ، (R – دنده عقب ) ،( N – خلاص ) ، (D – دنده حرکت به جلو ) ، ( M  – دنده های دستی ) می باشد .
3- جهت استارت زدن لازم است دنده در حالت پارک (P)  پای راست روی پدال ترمز بوده وسپس استارت بزنید.
4- بعد از روشن شدن اتومبیل ( بنا به تصمیم شما در حرکت جلو و یا عقب ) دنده را در حالت ( D) جلو و یا (R) عقب گذاشته و پای خود را آهسته از روی پدال ترمز برداشته سپس خودرو حرکت می نماید .
5- بعد از این حالت پای خودرا روی پدال گاز گذاشته تا به حرکت اتومبیل سرعت دهید.
6- درصورتیکه قصد توقف دارید ، پا را از روی پدال گاز برداشته و روی پدال ترمز قرار داده و پس از توقف کامل دنده را از حالت ( D ) و یا (R) خارج ودر حالت   (N)  و یا (P) قرار دهید.
7- در صورتیکه قصد توقف طولانی دارید قبل از تغییر دنده ترمز دستی را کشیده و سپس دنده را در حالت(P ) قراردهید.
8- در توقف های کوتاه ( ترافیک و توقف کمتر از ۲ دقیقه ) فقط پا روی پدال ترمز قرار داده و تغییر حالت دنده به P, N    خودداری نمایید .(استهلاک بی مورد به گیربکس وارد می شود ) .
9- برای اینکه در جاده های کوهستانی و در شیب زیاد به گیربکس فشار نیاید ، دنده را در حالت دنده دستی ( ۲و یا ۳ )قرار دهید تا از کم و یا زیاد شدن دنده به طور اتوماتیک جلو گیری نموده و سرعت اتومبیل تحت کنترل شما قرار گیرد .
10- درخودروهای ۲۰۶ تیپ ۶و خودروهای تیپ ترونیک  می توانید در ترافیک های سنگین و طولانی از دنده دستی (M ) استفاده نموده تا از اتومات نمودن در دنده های سنگین جلوگیری شود( بیشترین استهلاک از این قسمت می باشد ) .
11- به هیچ عنوان جهت تسهیل درحرکت ( حتی حرکت آهسته ) دسته دنده را درحالت ( N) قرارندهید .
12- درخودرو ۲۰۶ تیپ ۶ تغییر حالت دسته دنده از اتومات به دستی (D به M)ویا بالعکس درهرسرعت امکان پذیر می باشد .
13- درصورت نیاز به حمل خودرو به هیچ وجه روی ۴ چرخ بکسل نشود( زمان حمل چرخهای جلو از زمین جدا باشد )
14- به هیچ عنوان د رحرکت ( حتی حرکت خیلی ساده ) دنده را به حالت P قرار ندهید دراین حالت به دنده P آسیب جدی وارد گردیده و ممکن است گیربکس قفل نماید .
15- درقسمت کنسول و محل صفحه دسته دنده ، تکمه های (  S) اسپورت و(E ) اقتصادی و (*) اسنو  را ملاحظه           می فرمایید . تکمه ( E ) برای رانندگی در شرایط عادی و تکمه  (S) برای رانندگی با شتاب  و سرعت بیشتر بوده و الزاماً  مصرف بنزین بالا تر خواهد رفت و تکمه ( * ) جهت رانندگی در سطوح لغزنده ( برف ) می باشد که در دنده ۲حرکت می کند .
16- در خودروهای پژو پارس اضافه بر تکمه ( S و *) دارای تکمه (۱) می باشد که فقط در حالت دنده دستی ۲  قابل استفاده می باشد که پس از انتخاب تکمه ( ۱) خودرو فقط با دنده ۱ حرکت می کند .
17- جهت طول عمر بیشتر گیربکس بهتراست روغن گیربکس هر ۳۵/۰۰۰ کیلومتر توسط نمایندگی مجاز چک شودودر صورت نیاز تعویض گردد .
18- شستشوی موتور و گیربکس با آب با عث وارد آمدن ایرادات احتمالی و خسارت در قسمت برقی و اتصالات و ecu      ( کامپیوتر ) می گردد، لذا خواهشمند است از شستشوی موتور با آب جداً خودداری نمایید .

چگونگی تعو یض دنده ها در اتومبیل های مجهز به گیربکس اتوماتیک

یکی از ویژگی های جعبه دنده های خودکار اتومبیل این است که اگر راننده قصد سبقت گرفتن از خودروهای دیگر، بالا رفتن از سربالایی و یا پایین آمدن از یک سراشیبی را داشته باشد، می تواند مناسبترین دنده را بدون دخالت راننده انتخاب کند که البته نحوه انجام این عمل تا حد بسیار زیادی به کارایی گیربکس، راندمان موتور و نحوه برنامه ریزی واحد کنترل الکترونیکی (ECU) و… بستگی دارد اما حتی در اتومبیل های مجهز به گیربکس اتوماتیک، راننده می تواند در صورت تمایل در تعویض دنده ها کنترل داشته باشد و با تغییر عادات رانندگی خود و استفاده از دنده های سبکتر در موقع معین هم، باعث افزایش نیروی تولید و به دنبال آن افزایش راندمان شود.
تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک عملکرد جعبه دنده خودکا در اتومبیل توسط کامپیوتر کنترل می شود و به گونه ای برنامه ریزی شده که موتور همواره در مناسب ترین شرایط از نظر دور موتور نگه می دارد بنابراین هر زمان که میزان دور موتور از حد معینی تجاوز می کند، گیربکس به طور خودکار دنده را سبک کرده تا اینکه موتور با دور پایین تری به حرکت خود ادامه دهد. ضمناًهنگامی که میزان دور موتور پایین تر از حد معین شود مجدداًگیربکس به طور خودکار دنده را سنگین کرده تا بتواند در دور بالاتر، میزان نیروی مورد نیاز را تولید کند.
چگونگی سنگین کردن دنده وادار کردن یک گیربکس اتوماتیک به تعویض و سنگین کردن دنده، کار آسانی بوده و کافی است به این صورت عمل کنید:1- به منظور افزایش میزان دور موتور و رساندن آن به میزانی فراتر از حد مجاز، پای خود را تا حد امکان روی پدال گاز فشار دهید. معمولا این حالت در شرایطی اتفاق می افتد که قصد سبقت گرفتن یا ورود سریع به یک بزرگراه را داشته باشید.2- بعد از آنکه تعویض دنده ها و معکوس شدن آنها انجام گرفت، می توانید به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد سرعت حرکت فشار پای خود را روی پدال گاز کاهش دهید.3- بعد از بالا رفتن از یک سربالایی و یا سبقت از اتومبیل مورد نظر، این امکان را به گیربکس بدهید که دنده سبکتر را انتخاب کند این امر هنگامی که نیازی به فشار اوردن به موتور نباشد، به صورت خودکار اتفاق می افتند
چگونگی سبک کردن دنده برای وادار کردن یک گیربکس اتوماتیک به سبک تر کردن و انتخاب دنده های پایین تر در حین حرکت به این صورت عمل کنید.1- جهت نزدیک شدن به وضعیتی که نیازمند استفاده از دنده های سبکتر در گیربکس هستید، کافی است فشار پای خود را روی پدال گاز کاهش دهید.2- امکان سبک کردن دنده را به گیربکس بدهید.3- سعی کنید تا زمانی که مایل هستید، با ثابت نگه داشتن سرعت حرکت، دنده انتخابی در گیربکس را تغییر ندهید.
چگونگی استفاده صحیح از دنده های کمی
شرایط خاصی وجود دارد که راننده نیاز به استفاده از دنده های کمکی که در جعبه دنده های خودکار با لیبل هایی مانند >، > و یا > مشخص می شود دارد. اما در هر موردی به کارگیری نامناسب آنها می تواند موجب آسیب دیدگی گیربکس شود. لذا لازم است که در موارد زیر، این نکات رعایت گردد.
1- یدک کشیدن بارهای سنگین:
چنانچه برای یدک کشیدن بارهای سنگین مانند قایق، وانت، کامیونت، و… از دنده های کمکی استفاده نکنید احتمال دارد گیربکس آسیب ببیند. زیرا کارکرد آنها به گونه ای برنامه ریزی شده که فقط با وزن خود خودرو متناسب باشد. لذا زمانی که تغییر زیادی در این وزن ایجاد می شود تاثیرات مخربی روی گیربکس خواهد داشت. به کارگیری دنده های کمکی در چنین مواردی این اطمینان را به وجود می آورد که مجموعه جعبه دنده برای حمل بار از دور موتورهای بالاتر استفاده میکند.
2- بالا رفتن از سربالایی تند:
گیربکس اتوماتیک خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی و پرشیب یکی تپه با مسیرهای کوهستانی دشوار، در وضعیتی مشابه و یدک کشیدن بارهای سنگین قرا می گیرد، زیرا نیروی جاذبه با پس کشیدن خودرو، در اصل همان کاری را انجام می دهد که بار سنگین در شرایط معمولی انجام می دهد. لذا مادامی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید. حتما از دنده کمک گیربکس استفاده کنید.
3- پایین آمدن از یک سراشیبی تند و تیز:
یکی از شیوه هایی که برخی رانندگان از آن آگاهی ندارند، استفاده از دنده های کمکی در پایین آمدن از سراشیبی های تند است. انجام این کار باعث صرفه جویی در استفاده از سیستم ترمز و طولانی تردن عمر لنت ها می شود. ترمز گرفتن در حین پایین آمدن از سراشیبی ها می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد آنها و بعضا از دست دادن توان توقف توسط ترمز ها شود، بنابراین انتخاب دنده های کمکی یا سنگین و استفاده از چیزی به نام ترمز موتور ( یعنی جذب بخشی از نیروی سراشیبی توسط پیستون های موتور)، باعث کاهش سرعت پایین آمدن می شود. البته هنوز هم در چنین وضعیتی شما به نیروی ترمز احتیاج خواهید داشت ولی اینگونه، در بخش عمده ای از طول سفر از استفاده از آن خودداری می کنید.

در ماشین هایی مثل سوناتا و امثال ماشین هایی که ” تیپترونیک ” هستند ; این توانایی رو داریم که از سه حالت دنده استفاده کنیم :» حالت معمولی : دنده رو حالت “D” قرار می گیره ; با گاز دادن به ماشین و دور موتور رو رسوندن به 2500 تا 3500 دنده رو عوض میکنه برامون و اگه تخته کنیم روی 4000 تا تعویض میزنه و اگر هم بی هوا و ناگهانی تا آخر فشار بدیم واسمون معکوس میکشه!» حالت اسپرت : دنده رو حالت تیپ ترونیک که دور موتور رو براموت تا رد لاین پر میکنه و بعدش تعویض میده» حالت ترونیک : دنده رو حالت تیپ ترونیک که دیگه اینبار تعویض هاش دسته خودمونه و با بالا و پایین کردن دنده ; تعویض میدیم دنده رو ! و حالا یه بحثی هم هست ! که یوقت اگه اشتباه دنده بدید مثلا 4 به 1 دیگه هوشمند نیست و گیربکس و تعمیرگاه تورا میخواند!یک نوع گیربکس دیگه هم هستن که حالت تیپترونیک ندارن ; معروف ترینش ماکسیما است دراین وضعیت اگه بی هوا و ناگهانی گاز رو تا آخر فشار بدیم 2 تا دنده معکوس میکشه مثلا از 4 میاد 2

البته تو اغلب خودروهای جدید مثل لندکروز c200 اگر در حالت دستی دندهء مناسب داده نشه دنده تعویض نمیشه و سیستم یک آلارمی رو پخش میکنه که نشان از هوشمند بودن سیستم میده کنار دسته دندهء لندکروز یک کلید وجود داره اگر بسمت راست بدیم میشه pwr واگر بسمت چپ فشار بدیم میشه 2nd که حالت اول به معنی همون حالت اسپرت و حالت دوم همون حالت نرم (لغزنده)و قسمت وسط هم حالت استاندارد هستشدر مورد ماشین های آمریکایی قدیمی هم کنار گیربکس یک شیلنگ هستش که قطرش اندازهء خودکاره اگه اونو دربیاریم (البته یک مقدار روغن از توش میریزه)یک پیچ رو مشاهده میکنیم که اگر اون پیچ رو ببندیم فشار توربین بالاتر میره ودنده دیرتر و در دور بالاتری تعویض میشه ولی اگر اونو باز کنیم دنده زود تر و نرمتر تعویض میشه