ایمنی در رانندگی

نکاتی که باعث بالارفتن ایمنی در رانندگی می شود .

1-از تنظيم کردن صندلي راننده و يا پشتي آن در هنگام رانندگي اجتناب کنيد. انجام اين عمل باعث کاهش قدرت کنترل در حين رانندگي شده و ممکن است باعث بروز صدمات و آسيب ديدگي گردد و ایمنی در رانندگی را کاهش دهد.

2-از قرار دادن اشياء در زير صندلي هاي جلو اجتناب نماييد.اين اشياء ممکن است در عملکرد حرکتي صندلي ها اختلال ايجاد کرده و يا با غلتيدن به زير پاي راننده, باعث ايجاد اشکال در استفاده از پدال هاي ترمز,کلاچ و گاز شود که از شایع ترین دلایل کاهش ایمنی در رانندگیست.

3-  هميشه پشتي صندلي را در حالت عمودي قرار دهيد. همچنين کمربند ايمني را به نحوي که از روي قسمت پايين کمر بگذرد, ببنديد و توجه داشته باشيدکه  کمر بند در قست روي سينه تاب نداشته باشد.

نکته مهم:در صورتي که کودکي روي صندلي جلويي سرنشين قرار گرفته باشد, پشتي صندلي بايستي در موقعيت کاملا عمودي قرار گيرد هيچگاه تکيه گاه صندلي جلو را نخوابانيد زيرا در زمان ترمز گيري شديد يا تصادفات باعث بروز آسيب و جراحات خواهد شد .

4-پشت سري موجود در صندلي راننده و  صندلی شاگرد را هرگز بر نداريد زيرا در صورت تصادف احتمال شکستگي مهره گردن بسيار خواهد بود.

5-از نشاندن کودک در صندلي جلو و بر روي پاهاي خود, هنگام حرکت خودرو خودداري نماييد. زيرا در صورت بروز کوچکترين تصادف,امکان کنترل کودک وجود ندارد.اگر با بستن کمربند تسمه گذرنده از شانه, گردن و يا صورت کودک را آزار ميدهد, وی را به وسط صندلي عقب نزديکتر نماييد. در صورتي که مشکل بر طرف نگرديد لازم است همچنان از صندلي کودک استفاده شود.

6- از قرار دادن اشياء روي محفظه کيسه هوا و پايين کيسه هوا و خودتان خود داري کنيد زيرا پس از عمل کردن کيسه هوا و پرتاب شدن اين اشياء احتمال آسيب ديدگي شديد وجود دارد.لازم به ذکر است عملکرد کيسه هوا ميتواند باعث خراش، کبودي و شکستگي استخوانها گردد.در برخي موارد به خصوص اگر راننده صندلي خود را نزديک غربيلک فرمان تنظيم کرده باشد, عمل کردن کيسه هوا منجر به صدمات بسيار خطرناکي خواهد شد.

نکته :در صورتي که کيسه هوا در خودروي شما به صورت آماده به کار مي باشد از نصب صندلي کودک بر روي صندلي جلو جدا خودداري کنيد.

7-هنگامي که خودروي شما در نور شديد آفتاب پارک شده است قبل از سوار شدن بهتر است که دربهاي خودرو را به مدت چند دقيقه باز کنيد تا هواي خودرو تعویض شود زيرا گفته شده است با تابش نور خورشيد به دشابورد ماشين باعث توليد گاز سمي شده و سرطان زا مي باشد.

8-هرگز سوئيچ موتور را در حال حرکت  نبسته و خاموش نکنيد زيرا سيستم ترمز و همچنين سيستم فرمان هيدروليک کار خود را انجام نخواهند داد و این یکی از مهم ترین نکات رانندگی است.

9- در سيستم ترمز ضد قفل ABS گاها برخي رانندگان نا آشنا با احساس ضربان ترمز زير پاي خود تصور کرده که خودرو دچار مشکل شده است و پدال ترمز را رها مي کنند.در حاليکه اين امر يک مسئله عادي در ترمزهاي  abs مي باشد.

10-هرگز هنگام ترک خودرو فقط به ترمز دستي اکتفا نکنيد.پس از کشيدن اهرم ترمز دستي,اهرم تعويض دنده را در دنده يک يا دنده عقب قرار دهيد.

11-هرگز هنگام توقف خودرو, در حالي که موتور روشن است,غربيلک فرمان را بيش از 5 ثانيه در موقعيت کاملا چپ يا راست نگه نداريد. اين کار باعث آسيب ديدن پمپ هيدروليک فرمان مي شود.

12-رانندگي کردن طولاني مدت با وجود روشن بودن چراغ عيب ياب(چراغ چک) موجب آسيب ديدن خودرو و همچنين افزايش مصرف سوخت خواهد شد.در صورتي که اي چراغ چشمک بزند, احتمال معيوب بودن کاتاليست و در نتيجه کاهش توان موتور وجود دارد. گاهي عدم بستن صحيح درب باک موجب روشن شدن چراغ عيب ياب مي گردد.

13-هنگام استفاده از زنجير چرخ, سرعت خودرو نبايد بيشتر از 50 کيلومتر بر ساعت و يا عدد پيشنهاد شده توسط شرکت سازنده باشد.با احتياط رانندگي نمائيدو حتي الامکان از عبور روي دست اندازها,چاله ها,پيچهاي تند و ساير مواردي که منجر به پرش خودرو مي شود, بپرهيزيد.زنجير چرخ را روي چرخ هاي جلو تا حدامکان محکم نمائيد.استفاده از زنجير براي چرخ هاي عقب توصيه نمي شود. پس از طي مسافت حدود نيم تا يک کيلومتر مجددا آنها را محکم نمائيد.

14-در صورت توقف خودرو بیش از 3 دقیقه,خودرو را خاموش نمایید زیرا میزان مصرف بنزین در این حالت معادل طی نمودن یک کیلومتر مسافت می باشد.

15- برای رسیدن به سرعت مطلوب,پدال گاز را تا نیمه فشار دهید زیرا سرعت گرفتن پرگاز,مصرف بنزین را بصورت آنی افزایش میدهد. سرعت مابین 60 الی90 کیلومتر در ساعت مطمئن و اقتصادی است, با افزایش سرعت مصرف سوخت و آلودگی به شدت افزایش می یابد.

استفاده از قطعاتی مانند سر اگزوزهای غیر استاندارد که به عنوان مانعی بر سر گازهای خروجی اگزوز عمل می نماید, باعث بروز اشکال در نحوه احتراق موتور خودرو و در نتیجه سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

16- مالکان محترم خودرو های دو گانه سوز باید توجه داشته باشند که استفاده از گاز و بنزین به صورت متناوب الزامی است. در صورتیکه برای مدت زمان طولانی خودرو با گاز و یا بنزین کار نماید ممکن است خودرو دچار مشکلاتی در انژکتورها و دیگر اجزاء شود.پس الزامی است که هیچگاه خودرو بیش از 1000 کیلومتر با یک سوخت کار نکند و حتما بعد از هر 1000 کیلومتر کار کرد خودرو با یک سوخت حداقل یک مخزن یا باک کامل از سوخت دیگر استفاده شود.

17-باید توجه کنید که استفاده از ضد یخ هم برای فصول سرد و هم برای فصول گرم توصیه می شود. استفاده از مخلوط بهینه 50 در صد آب و50 درصد ضد یخ بعنوان سیال خنک کننده موتور (ضد یخ -ضد جوش) توصیه می شود.

18- باید بدانید فشار باد بیشتر یا کمتر از حد مجاز لاستیک علاوه بر آنکه باعث کاهش عمر لاستیک می شود, بر کنترل خودرو در زمان رانندگی هم اثر نا مطلوبی می گذارد.اگر فقط یک لاستیک خودرو به اندازه 6 درجه  psi  (تقریبا معادل 0/4 بار) کم باد بوده و فشار باد بقیه چرخ های آن تنظیم شده باشد, در این صورت باز هم مصرف سوخت آن خودرو به اندازه 3 در صد افزایش یافته و عمر مفید تایر کم باد کاهش خواهد یافت.با تنظیم فشار باد لاستیک ها, می توان مصرف سوخت را تا 6 درصد کاهش دهیم.
19- در صورت شستشوی خودرو باید آهسته رانندگی کرده , ترمز گرفته و از خشک شدن لنت های ترمز اطمینان حاصل کرد.

                                                                                            بازگشت