اموزش نکات ریز و مهم رانندگی

 

1-از تنظيم کردن پشتی و يا صندلی راننده در هنگام رانندگي,اجتناب کنيد. انجام اين عمل باعث کاهش قدرت کنترل در حين رانندگي شده و ممکن است باعث بروزحادثه گردد.   

2- بعضی از افراد برای گرفتن پدال گاز و ترمز پاشنه  پای خود را روبروی گاز گذاشته و  هنگامی که میخواهند ترمز بگیرند پا از روی ترمز ممکن هست لیز خورده و باعث تصادف بشود ولی روش صحیح به این صورت هست که باید پاشنه پا روبروی ترمز باشد و فقط پنجه پا بین گاز و ترمز بازی  کند ، اگر پای ما از روی گاز لیز بخورد مهم نیست ولی از روی پدال ترمز هرگز نباید سر خورده و برای ما اهمیت دارد.

3-پشت سري موجود در صندلي راننده و  صندلی شاگرد را هرگز بر نداريد زيرا در صورت تصادف احتمال شکستگي مهره گردن بسيار خواهد بود.توجه داشته باشید هنگام بستن کمربند ایمنی ، کمربند پیچ نخورده باشد زیرا در تصادف شدید، ازهمان ناحیه که کمربند تاب خورده دچار آسیب خواهید شد.

هميشه پشتي صندلي را در حالت عمودي قرار دهيد. در صورتي که کودکي روي صندلي جلويي سرنشين قرار گرفته باشد, پشتي صندلي بايستي در موقعيت کاملا عمودي قرار گيرد هيچگاه تکيه گاه صندلي جلو را نخوابانيد زيرا در زمان ترمز گيري شديد يا تصادفات باعث بروز آسيب و جراحات خواهد شد .

4-از نشاندن کودک در صندلي جلو و بر روي پاهاي خود, هنگام حرکت خودرو خودداري نماييد. زيرا در صورت بروز کوچکترين تصادف,امکان کنترل کودک وجود ندارد.اگر با بستن کمربند تسمه گذرنده از شانه, گردن و يا صورت کودک را آزار ميدهد, وی را به وسط صندلي عقب نزديکتر نماييد. در صورتي که مشکل بر طرف نگرديد لازم است همچنان از صندلي کودک استفاده شود .

5-از قرار دادن اشياء در زير صندلی راننده اجتناب  نماييد.اين اشياء ممکن است در هنگام ترمز کردن با غلتيدن به زير پاي راننده, باعث ايجاد اشکال در استفاده از پدال هاي ترمز,کلاچ و گاز شده و ایجاد حادثه نماید.

6- از قرارگرفتن دستها روی قسمت ایربک وگرفتن فرمان از قسمت بالای فرمان اجتناب کنید.در صورت عملکرد کيسه هوا ميتواند باعث خراش, کبودي و شکستگي استخوانها گردد.در برخي موارد به خصوص اگر راننده صندلي خو را نزديک غربيلک فرمان تنظيم کرده باشد, عمل کردن کيسه هوا منجر به صدمات بسيار خطرناکي خواهد شد.در صورتي که کيسه هوا در خودروي شما به صورت آماده به کار مي باشد از نصب صندلي کودک بر روي صندلي جلو جدا خودداري کنيد.

7 -اگر خودروي شما در نور شديد خورشید پارک شده است ، بهتر است قبل از سوار شدن دربهاي خودرو را به مدت چند دقيقه باز کنيد تا هواي خودرو تعویض شود زيرا گفته شده است با تابش نور خورشيد به دشابورد و قطعات پلاستیکی ماشين باعث توليد بوی بد وگاز سمي می شود.

8-هرگز ماشین خاموش را با سوئیچ بسته هل ندهید زيرا سيستم ترمزعملکرد خوبی نداشته و فرمان هم در هنگام چرخاندن قفل می شود اگر سوئیچ باز نباشد.

9- هنگام ترمز گیری ناگهانی سيستم ترمز ضد قفل ABS باعث ایجاد ضربان ترمز زير پا شده که برخي از رانندگان نا آشنا با خودرو، تصور کرده که خودرو دچار مشکل شده است و پدال ترمز را رها مي کنند.در حاليکه اين امر يک مسئله عادي در ترمزهايABSمي باشد

اموزش نکات ریز و مهم رانندگی از سایت دس فرمون WWW.Dasfarmon.ir

10- توجه داشته باشید هنگام خروج از خودرو فقط به ترمز دستي اکتفا نکنيد. پس از کشيدن ترمز دستي, حتما دنده را در حالت دنده يک يا دنده عقب قرار دهيد.

11-توجه داشته باشید که در ماشینهای فرمون هیدرولیک نباید فرمان را بيش از 5 ثانيه در موقعيت کاملا چپ يا راست نگه داريد. زیرا اين کار باعث آسيب ديدن پمپ هيدروليک فرمان خواهد شد

12-رانندگي کردن طولاني مدت با وجود روشن بودن چراغ چک موجب آسيب ديدن خودرو و همچنين افزايش مصرف سوخت خواهد شد.

13-هنگام استفاده از زنجير چرخ, سرعت خودرو نبايد بيشتر از 50 کيلومتر بر ساعت و يا عدد پيشنهاد شده توسط شرکت سازنده باشد.با احتياط رانندگي نمائيدو حتي الامکان از عبور روي دست اندازها,چاله ها,پيچهاي تند و ساير مواردي که منجر به پرش خودرو مي شود, بپرهيزيد.زنجير چرخ را روي چرخ هاي جلو تا حدامکان محکم نمائيد.استفاده از زنجير براي چرخ هاي عقب توصيه نمي شود. پس از طي مسافتی حدودا تا يک کيلومتر مجددا آنها را محکم نمائيد .

14- در صورت شستشوی خودرو باید آهسته رانندگی کرده , ترمز گرفته و از خشک شدن لنت های ترمز اطمینان حاصل کرد.

15-باید توجه کنید که استفاده از ضد یخ هم برای فصول سرد و هم برای فصول گرم توصیه می شود. استفاده از مخلوط بهینه 50 در صد آب و50 درصد ضد یخ بعنوان سیال خنک کننده موتور (ضد یخ -ضد جوش) توصیه می شود.

16- باید بدانید فشار باد بیشتر یا کمتر از حد مجاز لاستیک علاوه بر آنکه باعث کاهش عمر لاستیک می شود, بر کنترل خودرو در زمان رانندگی هم اثر نا مطلوبی می گذارد.اگر فقط یک لاستیک خودرو به اندازه 6 درجه  psi( تقریبا معادل 0/4 بار) کم باد بوده و فشار باد بقیه چرخ های آن تنظیم شده باشد, در این صورت باز هم مصرف سوخت آن خودرو به اندازه 3 در صد افزایش یافته و عمر مفید تایر کم باد کاهش خواهد یافت.با تنظیم فشار باد لاستیک ها, می توان مصرف سوخت را تا 6 درصد کاهش دهیم.

17- مالکان محترم خودرو های دو گانه سوز باید توجه داشته باشند که استفاده از گاز و بنزین به صورت متناوب الزامی است. در صورتیکه برای مدت زمان طولانی خودرو با گاز و یا بنزین کار نماید ممکن است خودرو دچار مشکلاتی در انژکتورها و دیگر اجزاء شود.پس الزامی است که هیچگاه خودرو بیش از 1000 کیلومتر با یک سوخت کار نکند و حتما بعد از هر 1000 کیلومتر کار کرد خودرو با یک سوخت حداقل یک مخزن یا باک کامل از سوخت دیگر استفاده شود.

18-در صورت توقف خودرو بیش از 3 دقیقه,خودرو را خاموش نمایید زیرا میزان مصرف بنزین در این حالت معادل طی نمودن یک کیلومتر مسافت می باشد.

19- برای رسیدن به سرعت مطلوب پدال گاز را تا نیمه فشار دهید زیرا سرعت گرفتن پرگاز,مصرف بنزین را بصورت آنی افزایش میدهد. سرعت مابین 60 الی90 کیلومتر در ساعت مطمئن و اقتصادی است, با افزایش سرعت مصرف سوخت و آلودگی به شدت افزایش می یابد. استفاده از قطعاتی مانند سر اگزوزهای غیر استاندارد که به عنوان مانعی بر سر گازهای خروجی اگزوز عمل می نماید, باعث بروز اشکال در نحوه احتراق موتور خودرو و در نتیجه سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

جهت آشنایی بیشتر موارد فنی را کلیک نمایید

اموزش نکات ریز و مهم رانندگی از سایت دس فرمون WWW.Dasfarmon.ir

بازگشت